Informujemy, że od godz. 19:00 do godz. 20:00 w dniu 29 kwietnia 2024 r. (Poniedziałek) planowane są prace konserwacyjne systemu BIP, które mogą skutkować jego niedostępnością. Przepraszamy za utrudnienia.

Biuletyn Informacji Publicznej

Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Wierzbicy

Zasady ogólne

1. Poradnia podejmuje wszelkie dostępne i możliwe do realizacji działania na rzecz wszechstronnego rozwoju dzieci i młodzieży oraz wspomagania funkcji wychowawczych rodziny i szkoły.

2. Poradnia zapewnia zgłaszającym się klientom pomoc diagnostyczną, terapeutyczną i profilaktyczną w zakresie posiadanych możliwości kadrowych i bazy, którą dysponuje.

3. Wszyscy klienci poradni mają równy dostęp do świadczonych przez nią usług w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

4. Wszyscy specjaliści poradni wykazują bezwarunkową gotowość zrozumienia i chęć niesienia pomocy wszystkim klientom, niezależnie od ich pozycji społecznej, sytuacji materialnej, systemu wartości, rasy, narodowości, wieku, czy charakteru problemów.

5. Specjaliści poradni zapewniają wszystkim klientom atmosferę bezpieczeństwa, dyskrecji oraz informują o przysługujących im prawach.

6. Każdy klient zgłaszający się do poradni, jest traktowany przez pracowników z poszanowaniem prawa do:

a) tożsamości i prywatności,

b) wolności i swobody wypowiedzi,

c) wolności myśli, sumienia i wyznania.

Specjalistów poradni w kontaktach z klientami cechuje:

a) zaangażowanie, tolerancja i życzliwość,

b) okazywanie szacunku i zapewnienie poczucia bezpieczeństwa,

c) uważne i cierpliwe słuchanie.

7. Zgłaszający się do poradni klienci mają zagwarantowaną ochronę danych osobowych, a pracownicy zobowiązani są do zachowania w tajemnicy przekazywanych przez nich informacji.

8. Przyjmowanie dzieci i młodzieży i podejmowanie w stosunku do nich różnorodnych działań, odbywa się za zgodą ustną lub pisemną rodzica/prawnego opiekuna lub pełnoletniego ucznia (zgodnie z odrębnymi przepisami).

9. Klienci mają prawo dostępu do informacji o oferowanych przez poradnię formach świadczonych usług, o wynikach prowadzonej diagnozy i przewidywanych efektach proponowanej pomocy psychologicznej, pedagogicznej i logopedycznej.

10. Osoby badane i ich opiekunowie (w przypadku osób niepełnoletnich), są informowani w przystępnej dla nich formie, o celu i przebiegu badań diagnostycznych oraz o ich wynikach.

11. W przypadku zgłoszenia przez klienta odmowy udziału w badaniu, specjalista poradni to respektuje.

12. Osobom korzystającym z terapii, specjaliści udzielają w przystępnej formie informacji o stosowanych metodach terapeutycznych.

13. Opinie i orzeczenia wydawane są na pisemny wniosek rodzica/opiekuna prawnego lub pełnoletniego ucznia.

14. Specjaliści poradni przestrzegają godzin przyjęć, ustalonych terminów spotkań, zapewnienia miejsca oczekiwania i optymalnych warunków do pracy z dziećmi i młodzieżą.

15. Specjaliści poradni w przypadku stwierdzenia wszelkich form przemocy fizycznej lub psychicznej, krzywdy, nadużyć i zaniedbań w stosunku do dzieci i młodzieży, podejmują właściwe i dostępne prawnie różnorodne formy pomocy.

II. Zasady przyjmowania klientów

1Zgłoszenia na przyjęcie w poradni (osobiście lub telefonicznie) dokonują:

- rodzice/prawni opiekunowie dzieci i młodzieży;

- młodzież pełnoletnia.

2. Zgłoszenia dzieci i młodzieży na przyjęcie w poradni są przyjmowane przez sekretarkę lub specjalistów i zapisywane w Rejestrze zgłoszeń.

3. Ustalenie daty badania następuje w najbliższym wolnym terminie.

4. Przekazanie terminu badań osobie zgłaszającej (osobiście lub telefonicznie) następuje jak najszybciej, do 7 dni od dnia zgłoszenia, w szczególnie uzasadnionych przypadkach ten okres może być dłuższy.

5. Przyjęcie dziecka odbywa się za zgodą rodzica/prawnego opiekuna lub pełnoletniego ucznia.

6. Badanie odbywa się w wyznaczonym terminie i miejscu (lokal poradni w Wierzbicy lub Punkt Konsultacyjny w Okszowie na terenie szkoły).

III. Wydawanie opinii.

  1. Opinię wydaje się na pisemny wniosek rodzica dziecka albo pełnoletniego ucznia, którego dotyczy opinia, w terminie nie dłuższym niż 30 dni, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach w terminie nie dłuższym niż 60 dni, od dnia złożenia wniosku. Wniosek powinien zawierać uzasadnienie.
  2. Osoba składająca wniosek, może dołączyć do niego posiadaną dokumentację uzasadniającą wniosek, w szczególności wyniki obserwacji i badań psychologicznych, pedagogicznych, logopedycznych i lekarskich, a w przypadku dziecka uczęszczającego do przedszkola, szkoły lub placówki albo pełnoletniego ucznia uczęszczającego do szkoły lub placówki – także opinię nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych lub specjalistów udzielających pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu, szkole lub placówce.
  3. Jeżeli w celu wydania opinii jest niezbędne przeprowadzenie badań lekarskich, na wniosek poradni rodzic dziecka przedstawia zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia dziecka, a pełnoletni uczeń – zaświadczenie lekarskie o swoim stanie zdrowia, zawierające informacje niezbędne do wydania opinii.
  4. Jeżeli ze względu na konieczność przedstawienia zaświadczenia o stanie zdrowia dziecka, nie jest możliwe wydanie przez poradnię opinii w terminie nie dłuższym niż 30 dni, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach w terminie nie dłuższym niż 60 dni, od dnia złożenia wniosku, opinię wydaje się w ciągu 7 dni od dnia przedstawienia zaświadczenia.
  5. W celu uzyskania informacji o problemach dydaktycznych i wychowawczych dziecka albo pełnoletniego ucznia poradnia może zwrócić się do dyrektora odpowiednio przedszkola, szkoły lub placówki, do której dziecko albo pełnoletni uczeń uczęszcza, o wydanie opinii nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych lub specjalistów udzielających pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu, szkole lub placówce, informując o tym osobę składającą wniosek.
  6. Opinię odbiera rodzic/opiekun prawny badanego dziecka lub pełnoletni uczeń osobiście w poradni lub wysyłana jest ona pocztą (sposób odbioru opinii zawarty jest na wniosku).
  7. W przypadku, gdy opinia dotyczy dziecka uczęszczającego do przedszkola, szkoły lub placówki albo pełnoletniego ucznia uczęszczającego do szkoły lub placówki, na pisemny wniosek odpowiednio rodziców albo pełnoletniego ucznia, poradnia przekazuje kopię opinii do przedszkola, szkoły lub placówki, do której dziecko albo pełnoletni uczeń uczęszcza.
  8. Poradnia wydaje, na pisemny wniosek rodzica albo pełnoletniego ucznia, informację o wynikach diagnozy przeprowadzonej w poradni.

IV. Wydawanie orzeczeń i opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju.

I.1. Orzeczenia i opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju (zwane dalej „opiniami”) wydaje się na pisemny wniosek rodzica/opiekuna prawnego dziecka lub pełnoletniego ucznia, zwanych dalej „wnioskodawcą”.

2. Wniosek o wydanie orzeczenia lub opinii składa się do zespołu w postaci papierowej.

3. Jeżeli wniosek o wydanie orzeczenia lub opinii został złożony do zespołu niewłaściwego do jego rozpatrzenia, przewodniczący zespołu niezwłocznie przekazuje wniosek do poradni, w której działa zespół właściwy do rozpatrzenia wniosku, zawiadamiając o tym wnioskodawcę.

4. Jeżeli z treści wniosku o wydanie orzeczenia lub opinii wynika, że nie dotyczy on wydania orzeczenia lub opinii, albo jest złożony przez osobę nieuprawnioną, przewodniczący zespołu niezwłocznie zwraca wniosek wraz z wyjaśnieniem przyczyny zwrotu wniosku oraz informacją o możliwym sposobie załatwienia sprawy.

5. W przypadku potrzeby wydania dziecku lub uczniowi:

1) dwóch rodzajów orzeczeń albo

2) orzeczenia i opinii, albo

3) dwóch rodzajów orzeczeń i opinii

– wnioskodawca składa jeden wniosek.

II. 1. Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych oraz opinię wydaje się w terminie nie dłuższym niż 30 dni, od dnia złożenia wniosku o wydanie orzeczenia lub opinii lub od dnia uzupełnienia wniosku lub przedstawienia brakującej dokumentacji.

2. W szczególnie uzasadnionych przypadkach uwarunkowanych stanem zdrowia dziecka lub ucznia lub złożonością procesu diagnostycznego, orzeczenia, o których mowa w ust. 1, oraz opinia mogą być wydane w terminie nie dłuższym niż 60 dni od dnia złożenia wniosku o wydanie orzeczenia lub opinii lub od dnia uzupełnienia wniosku lub przedstawienia brakującej dokumentacji.

III. 1. Orzeczenie o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego oraz orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania wydaje się w terminie nie dłuższym niż 14 dni od dnia złożenia wniosku o wydanie orzeczenia lub od dnia uzupełnienia wniosku lub przedstawienia brakującej dokumentacji.

IV. 1. W przypadku uwzględnienia wniosku o wydanie orzeczenia zespół wydaje odpowiednio:

1) orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego,

2) orzeczenie o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego,

3) orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania,

4) orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych

– według wzorów stanowiących odpowiednio załączniki nr 1–4 do rozporządzenia MEN z dnia 7 września 2017 roku w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych (Dz. U. z dnia 14 września 2017 roku poz. 1743).